Berlin nie zmienia zdania ws. płacy minimalnej
Władze w Berlinie uważają, że zagranicznego kierowcę, który wykonując usługę transportową przejeżdża przez Niemcy tranzytem, można uznać za pracownika delegowanego co najmniej w takim przypadku, gdy zleceniodawca tej usługi ma siedzibę w Niemczech Henryk Przondziono /Foto Gość

Berlin nie zmienia zdania ws. płacy minimalnej

Komentarzy: 4
PAP

publikacja 03.08.2015 12:08

Niemiecki rząd podtrzymał w liście do Komisji Europejskiej stanowisko, że przepisy o płacy minimalnej dla zagranicznych kierowców są zgodne z prawem UE, ale zadeklarował gotowość do rozmów, aby znaleźć kompromis z Brukselą - poinformowały PAP źródła unijne.

20 lipca Berlin przesłał do Komisji Europejskiej odpowiedź na pierwsze upomnienie w sprawie budzących kontrowersje nowych przepisów o płacy minimalnej, które obejmują m.in. zagranicznych kierowców ciężarówek przejeżdżających przez Niemcy tranzytem.

KE uważa, że zastosowanie tych przepisów do wszystkich operacji transportowych na terenie Niemiec w nieproporcjonalny sposób ogranicza swobodę świadczenia usług i wolny przepływ dóbr w UE. Upomnienie to początek postępowania o naruszenie prawa UE, które w ostateczności może skończyć się przed Trybunałem Sprawiedliwości w Luksemburgu.

"W swoim piśmie Niemcy nie zmieniły stanowiska odnośnie do zastosowania przepisów o płacy minimalnej w przypadku tranzytu" - poinformował PAP pragnący zachować anonimowość unijny urzędnik, który zna tę sprawę. Według niego władze w Berlinie uważają, że zagranicznego kierowcę, który wykonując usługę transportową przejeżdża przez Niemcy tranzytem, można uznać za pracownika delegowanego co najmniej w takim przypadku, gdy zleceniodawca tej usługi ma siedzibę w Niemczech; chodzi na przykład o sytuację, gdy kierowca polskiej firmy transportowej przewozi towar z Polski do Francji na zlecenie firmy niemieckiej.

Zgodnie z unijnym prawem pracownik delegowany ma otrzymywać płacę minimalną kraju UE, na którego terenie wykonuje pracę.

"Niemcy podtrzymały zatem swoje prawne stanowisko, ale jednocześnie deklarują, że są gotowi do rozmów z Komisją, aby znaleźć kompromis. I to się liczy. Wydaje się, że Niemcy nie są zdeterminowane, by sądzić się w tej sprawie" - ocenił urzędnik.

Wskazał, że już kilka miesięcy temu, gdy KE i kilka krajów unijnych, w tym Polska, zasygnalizowały zastrzeżenia do niemieckich przepisów, Berlin zawiesił ich stosowanie odnośnie do tranzytu do czasu wyjaśnienia sporu z Komisją.

Unijne źródła spodziewają się, że spór wokół niemieckiej płacy minimalnej zostanie rozwiązany, choć nie stanie się to szybko. Prawdopodobne jest, że w październiku Komisja wyśle do Berlina kolejne upomnienie, co będzie dodatkową presją na zmianę przepisów.

Niemiecka płaca minimalna wprowadzona od początku br. wynosi 8,5 euro za godzinę. Objęcie nią także zagranicznych kierowców ciężarówek, przejeżdżających przez Niemcy tranzytem uderza szczególnie mocno w polskie firmy przewozowe, które mają drugą największą flotę samochodów ciężarowych w całej UE.

Pierwsza strona Poprzednia strona Następna strona Ostatnia strona

Radio eM

redakcja@radioem.pl
tel. 32/ 608-80-40
sekretariat@radioem.pl
tel. 32/ 251 18 07

WERSJA DESKTOP
Copyright © Instytut Gość Media. Wszelkie prawa zastrzeżone.