107,6 FM

Znaczenie potasu dla organizmu

Aby utrzymać dobre zdrowie, należy zapewnić organizmowi dostęp do niezbędnych dla jego funkcjonowania mikroelementów. Jednym z nich jest potas, którego rolę i skutki niedoborów omawiamy w poniższym artykule. Sprawdź, dlaczego należy zapewnić prawidłowy poziom tego składnika i dlaczego warto w tym celu stosować suplementację.

Potas zalicza się do grona kluczowych pierwiastków mających wpływ na zdrowie i samopoczucie. Ponieważ odpowiada za gospodarowanie wodą, od niego zależy zapewnienie prawidłowego bilansu kwasowo-zasadowego – dzięki niemu PH organizmu osiąga wymaganą wartość. Właściwe stężenie potasu w krwioobiegu stabilizuje pracę układu sercowo-naczyniowego i gwarantuje odpowiednie działanie neuroprzekaźników. Ma więc ogromne znaczenie nie tylko dla zdrowia, ale wręcz życia.

O prawidłowy poziom potasu w organizmie powinny zadbać w szczególności osoby aktywne fizycznie i uprawiające sport. Pierwiastek ten odpowiada bowiem za zapewnienie wysokiego poziomu glikogenu, który jest źródłem energii dla mięśni podczas wysiłku fizycznego. Jego właściwe stężenie sprawia, że organizm jest gotowy do pracy na najwyższych obrotach przez optymalnie długi czas. Ze względu na udział w syntezie białek potas odgrywa bardzo istotną rolę z punktu widzenia osób trenujących siłowo i sylwetkowo.

Działanie i skutki niedoboru potasu

Suplementację potasu warto polecić także w przypadku nadciśnienia tętniczego, ponieważ spożycie tego pierwiastka prowadzi do jego obniżenia. Poza tym wpływa on korzystnie na cały układ sercowo-naczyniowy, ograniczając ryzyko zapadnięcia na takie choroby jak miażdżyca, niewydolność serca czy arytmia. Zapobiega także udarom mózgu i cukrzycy. Jego pozytywne działanie dla układu odpornościowego wynika m.in. ze zdolności do redukcji stężenia wolnych rodników, które w zbyt dużych ilościach mają degeneracyjne działanie na organizm. Związki te w skrajnych przypadkach mogą nawet powodować choroby neurodegradacyjne i nowotworowe.

Stosowanie potasu w formie suplementacji pozwala na zapobieganie i zwalczanie chorób nerek – dzięki niemu można m.in. obniżyć poziom wapnia wydalanego z moczem. Przy okazji ma to pozytywny wpływ na układ kostny, który w większym stopniu może wykorzystać wapń w celu wzmocnienia kości. Ponadto potas zapewnia mięśniom i mózgowi dostęp do tlenu, dlatego ma kluczowe znaczenie dla ich funkcjonowania.

Relatywnie wysokie zapotrzebowanie na potas sprawia, że do jego zaspokojenia konieczna jest zbilansowana, zdrowa dieta. Bogate w ten składnik są suszone owoce, a także orzechy, kasze, przetwory pełnoziarniste, ryby i warzywa. Ponieważ trudno o utrzymanie takiego jadłospisu na co dzień, warto rozważyć suplementację potasu, która pozwala na precyzyjne dawkowanie i uzupełnienie ewentualnych niedoborów. Suplementacja jest szczególnie przydatna dla osób aktywnych fizycznie i uprawiających sport, w przypadku których przynosi jeszcze większe korzyści.

Artykuł powstał we współpracy z sklep.sfd.pl

Artykuł sponsorowany

« 1 »
oceń artykuł Pobieranie..
TAGI:

Zapisane na później

Pobieranie listy

Reklama