107,6 FM

Na czym powinna opierać się dobrze zbilansowana dieta?

Słuchając porad na temat zdrowego żywienia, bardzo często można się spotkać ze stwierdzeniem, że dieta powinna być dobrze zbilansowana. Co jednak dokładnie to oznacza? Jakie składniki powinny znaleźć się w twoim codziennym menu?

Zbilansowana dieta - jakie posiłki dostarczą ci niezbędnych składników odżywczych?

Dobrze zbilansowaną dietę ciężko jest ułożyć z góry dla wszystkich - warto wiedzieć, że zapotrzebowanie na konkretne składniki odżywcze zależy od wielu czynników, dlatego też każda osoba wymaga indywidualnego określenia, czego jej organizm najbardziej potrzebuje. Chcąc jednak uogólnić, na czym dokładnie polega odpowiednio zbilansowana dieta, można powiedzieć, że na uwzględnieniu w niej wszystkich składników odżywczych niezbędnych organizmowi, takich jak białko, węglowodany, tłuszcze, a także witaminy i minerały. Ich proporcje będą jednak zależały od indywidualnych potrzeb żywieniowych, które określane są przez dietetyka na podstawie ogólnego stanu zdrowia, wieku, wagi, składu ciała oraz trybu życia. 

Jeżeli chodzi zaś o składniki, jakie powinna zawierać dobrze zbilansowana dieta, z pewnością nie może zabraknąć w niej świeżych i suszonych owoców oraz warzyw, najlepiej pieczonych lub gotowanych na parze. Warto wybierać zwłaszcza te strączkowe, które oprócz wielu witamin dostarczają organizmowi spore ilości roślinnego białka. W menu warto uwzględnić również chude mięso oraz pozostałe produkty białkowe, produkty mleczne oraz ryby morskie, które stanowią doskonałe źródło cennych kwasów tłuszczowych omega-3. Ponadto, dobrym wyborem będzie także produkty pełnoziarniste i orzechy, pestki i nasiona roślin strączkowych, stanowiące zdrową i smaczną alternatywę dla innego rodzaju przekąsek. 

Oprócz uwzględnienia w codziennym menu odpowiednich produktów, warto przywiązywać również szczególną uwagę do sposobu przygotowania posiłków. Jest to również jedna z kluczowych kwestii, jeśli chodzi o odpowiednio zbilansowaną dietę. Zdecydowanie należy unikać smażenia i długiego gotowania potraw, które podczas tych sposobów tracą znaczną większość swoich składników odżywczych i stają się ciężkostrawne. Najlepiej postawić na duszenie i pieczenie, dzięki czemu dania będą nie tylko zdrowe, ale i wyjątkowo smaczne. Nie oznacza to jednak, że trzeba całkowicie rezygnować z tłuszczu - owszem, należy go ograniczać, jednak w całkowita rezygnacja nie jest wskazana. W zbilansowanej diecie powinien być on obecny, jednak w formie wysokiej jakości oliwy z oliwek oraz oleju rzepakowego lub z pestek winogron.

Dieta zbilansowana - jak często należy spożywać posiłki?

Chcąc stosować dietę, która przyczyni się do prawidłowego funkcjonowania organizmu, nie można również zapomnieć o ilości spożywanych posiłków w ciągu dnia. W zdrowej diecie liczy się też równomierne dostarczanie witamin, składników mineralnych czy błonnika pokarmowego, aby cieszyć się dobrym samopoczuciem. Rekomendowana ilość liczy 4-5 posiłków dziennie, jednak tak samo jak w przypadku ilości konkretnych składników odżywczych, ilość posiłków również stanowi kwestię indywidualną. Niektórym może wystarczyć ich mniejsza ilość, zaś osoby, które na co dzień pracują fizycznie lub uprawiają intensywne sporty, mogą potrzebować większej ilości posiłków. 

Odpowiednie dopasowanie w tej kwestii jest niezwykle istotne, gdyż zbyt mała ilość posiłków może stać się przyczyną wielu nieprzyjemnych, a niekiedy i groźnych dla zdrowia objawów - począwszy od bólu głowy i braku energii do działania, skończywszy na wycieńczeniu organizmu i zasłabnięciach. Optymalna ilość posiłków, tak samo jak ich rodzaj, powinny zostać ustalone razem z dietetykiem, który na podstawie niezbędnych badań skomponuje dietę przyjazną twojemu zdrowiu. Wiele osób obawia rezygnuje z pomocy specjalisty z powodu braku czasu na przygotowanie potraw, które zawarte są w opracowanym przez dietetyka menu. Warto jednak wiedzieć, że z tą sytuacją można sobie poradzić w prosty sposób. 

Zamiast samodzielnie mierzyć się z czasochłonnym zadaniem, jakim jest przygotowywanie odpowiednio zbilansowanych posiłków, najlepiej postawić na sprawdzony catering dietetyczny. Na stronie https://www.lightbox.pl/blog/zbilansowana-dieta-czyli-jaka możesz nie tylko zapoznać się bliżej z proponowanymi rodzajami dietetycznych boxów, ale także poznać wiele ciekawostek na temat zdrowego żywienia. Wybierając dietę pudełkową, zaoszczędzisz wiele czasu na gotowaniu, jednocześnie troszcząc się o swoje zdrowie. Wystarczy, że określisz swoje preferencje oraz zapotrzebowanie kaloryczne, a specjaliści skomponują twoje całodniowe menu w taki sposób, aby dostarczyć twojemu organizmowi cennych składników w wyjątkowo smacznej formie.

Zbilansowana dieta - o czym warto pamiętać?

Rodzaj i ilość spożywanych posiłków jest niezwykle istotny, niezależnie od rodzaju diety jaką preferujesz lub którą zamierzasz zacząć stosować. Prawidłowo zbilansowana dieta nie tylko sprawi, że każdego dnia będziesz mieć dużo energii, ale przede wszystkim zapobiegnie wielu schorzeniom, w tym między innymi chorobom układu krążenia. Zdrowy tryb życia obejmuje nie tylko posiłki, dlatego oprócz odpowiednio zbilansowanej diety zadbaj o aktywność fizyczną, która pozwoli ci się dłużej cieszyć doskonałym samopoczuciem. Pamiętaj też, że aby zdrowo się odżywiać, możesz postawić na catering dietetyczny - specjaliści pomogą ci skomponować zbilansowaną dietę, która w pełni pokryje zapotrzebowanie twojego organizmu na wszelkie składniki odżywcze.

Artykuł sponsorowany (km)

« 1 »
oceń artykuł Pobieranie..
TAGI:

Zapisane na później

Pobieranie listy

Reklama