107,6 FM

GDDKiA chce przebudować lub rozbudować ostatni odcinek Zakopianki

GDDKiA chce stworzyć dokumentację projektową dla ostatniego odcinka drogi pod Tatry od Szaflar do Zakopanego. Wykonawca projektu ma zaproponować kilka wariantów przebiegu trasy - podała Dyrekcja. W ciągu 5 ostatnich lat natężenie ruchu wzrosło o 41 proc. - dodała.

Po zakończeniu w 2024 r. budowy nowej, dwujezdniowej trasy od Rdzawki do Równi Szaflarskiej w Nowym Targu, odcinek Szaflary - Zakopane będzie ostatnim jednojezdniowym odcinkiem Zakopianki.

Na opracowanie dokumentacji Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zamierza przeznaczyć 3 mln 720 tys. zł.

Opracowaniem koncepcji programowej wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla optymalizacji przepustowości drogi krajowej nr 47 od Szaflar do Zakopanego jest zainteresowanych dwóch wykonawców. Oferty złożyli: MPRB za 4 mln 772 tys. zł oraz Sweco Polska za 3 mln 570 tys. zł. Komisja przetargowa już rozpoczęła sprawdzanie złożonych ofert.

Do zadań wykonawcy będzie należało określenie zakresu rzeczowego i finansowego całego przedsięwzięcia. Wykonawca dokumentacji będzie miał za zadanie ustalenie efektywności planowanej inwestycji, przebiegu tras poszczególnych wariantów oraz ustalenie typów i podstawowych parametrów technicznych obiektów budowlanych.

"W celu uzyskania niezbędnych danych wykonawca opracuje analizy i prognozy ruchu oraz warianty przebudowy i ewentualnej rozbudowy drogi. Przeprowadzi także badania geologiczne, hydrologiczne oraz inwentaryzację przyrodniczą" - czytamy w komunikacie GDDKiA.

W ramach zadania ma także zostać wykonana analiza wielokryterialna, która umożliwi wybór najkorzystniejszych wariantów technicznych. Całość procesu zakończy się opracowaniem wytycznych dla projektu budowlanego i uzyskaniem DŚU.

Droga krajowa nr 47 na odcinku Szaflary - Zakopane o długości ok. 12 km jest jednojezdniowa o dwóch pasach ruchu, po jednym w każdym kierunku. Na blisko 10-kilometrowym odcinku przebiega w obszarze zabudowanym, gdzie jest 186 zjazdów do posesji.

Średnie natężenie ruchu w ramach Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/2021 na odcinku od Szaflar do Poronina wynosiło 19,2 tys. pojazdów na dobę i wzrosło w ciągu ostatnich 5 lat o 41 proc. Pomiędzy Poroninem a Zakopanem ten wzrost jest mniejszy i wynosi 17 proc., ale średnio na dobę porusza się tam prawie 21 tys. pojazdów. Okresowo, w czasie wzmożonych wyjazdów turystycznych, natężenie na drodze jest wyższe od jej przepustowości i tworzą się zatory.

« 1 »

Zapisane na później

Pobieranie listy

Reklama