publikacja 24.11.2025 10:36
25 listopada Tramwaje Śląskie obchodzą Dzień Tramwajarza – święto pracowników komunikacji szynowej i wspomnienie św. Katarzyny Aleksandryjskiej, patronki środowiska tramwajarskiego. W rozmowie z Radiem eM prezes spółki, Bolesław Knapik mówił o bezpieczeństwie pasażerów, sytuacji kadrowej i największych od lat inwestycjach taborowych.

Stabilna „pogoda tramwajowa" i tradycja święta
Jak podkreśla prezes, warunki do jazdy są dobre: lekki mróz, niewielki opad i brak śliskiej szyny. — To idealna pogoda tramwajowa, sprzyjająca punktualnym kursom — ocenia.
Jutro święto patronalne pracowników — w Chorzowie Batorym odbędzie się centralna msza św. i przemarsz załogi z orkiestrą. Udział jest otwarty dla wszystkich chętnych.
Motorniczowie potrzebni. Zawód trudny i wymagający
Spółka wciąż poszukuje nowych pracowników, ale – jak mówi prezes – praca motorniczego nie jest dla każdego.
— Około 20% nowych kandydatów rezygnuje w pierwszych miesiącach. To zawód odpowiedzialny i wymagający — tłumaczy.
Rośnie za to liczba kobiet prowadzących tramwaje. — Panie radzą sobie świetnie, są bardzo ostrożne, co wpływa na bezpieczeństwo — dodaje.
Monitoring, przycisk napadowy, kampanie edukacyjne
W tramwajach Śląskich bezpieczeństwo pasażerów ma być standardem.
— Większość wagonów jest monitorowana. To działa prewencyjnie i pozwala reagować w sytuacjach konfliktowych — mówi prezes.
W nowych wagonach motorniczowie mają do dyspozycji tzw. przycisk napadowy. W przypadku agresji dyspozytor reaguje natychmiast.
Spółka prowadzi też akcje edukacyjne – m.in. „Zapuść żurawia, wysiadaj bezpiecznie", która trafiła do mediów ogólnopolskich.
Wi-fi i bramki liczące pasażerów
Nowe wagony są wyposażone w darmowe wi-fi, a kolejne zamówienia również uwzględniają ten standard.
W tramwajach pojawią się też bramki liczące pasażerów, tworzone we współpracy z GZM.
— To narzędzie, które pozwoli realnie korygować rozkłady jazdy i oceniać napełnienia w kursach — wyjaśnia prezes.
Nowy tabor już w czerwcu 2025
Pierwsze nowe tramwaje wyjadą na tory w połowie przyszłego roku.
— Zamówiliśmy 20 wagonów: 10 krótszych, dwukierunkowych z poznańskiego Motortransu i 10 dłuższych, 25-metrowych z bydgoskiej Pesy — informuje.
Rekordowe inwestycje: 1,3 mld zł dla śląskiego taboru i infrastruktury
Tramwaje Śląskie prowadzą największy projekt modernizacyjny od dziesięcioleci.
Środki z programu FENIKS to 735 mln zł, a z wkładem własnym wartość całego przedsięwzięcia przekroczy 1,3 mld zł.
Spółka ubiega się również o finansowanie z Krajowego Planie Odbudowy na kolejne zakupy taborowe.
— Nowe torowiska, nowoczesne wagony i wyższy komfort podróży – to kierunek, w którym konsekwentnie idziemy — podsumowuje prezes.
redakcja@radioem.pl
tel. 32/ 608-80-40
sekretariat@radioem.pl
tel. 32/ 251 18 07