Rozmowa Jezusa z Piłatem to moment konfrontacji władzy człowieka z władzą Boga.
Jak rozumieć królewską władzę Jezusa nad światem, nad Kościołem, nad nami?
To wyrażenie ma podkreślać sytuację, w której ktoś znalazł się przypadkiem i niepotrzebnie. Stało się tak zapewne dlatego, że Piłat jest postacią negatywną, tym, który wydał wyrok śmierci na Pana Jezusa.
Ze znaczeniem czytanego dziś fragmentu Listu do Hebrajczyków zbieżne jest zdanie powtarzane podczas Mszy św. niedzielnej: „Ukrzyżowany również za nas, pod Poncjuszem Piłatem został umęczony i pogrzebany”.
Piłat nie jest królem, ale reprezentuje władzę rzymskiego cesarza.
Piłat powiedział do nich: Czyż króla waszego mam ukrzyżować? Odpowiedzieli arcykapłani: Poza Cezarem nie mamy króla. J 19,18
- Niektóre państwa Europy patrząc na wojnę w Ukrainie, umywają ręce niczym Piłat i nie chcą pomagać jej tak, jak ona tego potrzebuje - mówił metropolita krakowski podczas Misterium Męki Pańskiej.
Dlaczego w naszym wyznaniu wiary zaraz po narodzinach Jezusa w Betlejem wspominamy o Jego śmierci? Czy to oznacza, że jako chrześcijanie jesteśmy 'zakochani' w cierpieniu? Po co wyznając wiarę wspominamy tak ponurą postać jak Piłat? M.in. o tym rozmawiamy w audycji z ks. Tomaszem Jaklewiczem.
Co to znaczy być sługą? Dlaczego Bóg Ojciec chciał śmierci Jezusa na krzyżu? Dlaczego Piłat nazywa Jezusa Królem żydowskim? I co oznaczał w starożytności gest machania gałązkami palmy? Min. o tym w programie Słowo daję powiedzą s. dr hab. Joanna Nowińska, dr Maria Miduch i ks. dr Leszek Makówka.
redakcja@radioem.pl tel. 32/ 608-80-40sekretariat@radioem.pl tel. 32/ 251 18 07