Rządząca obecnie Hiszpanią lewica domaga się przeniesienia szczątków Franco na cmentarz komunalny i desakralizacji świątyni.
Od 2010 roku miejsce katastrofy smoleńskiej upamiętnia kamień i krzyż. Kwiaty składane są również przy brzozie, w którą uderzył samolot. Wciąż nie ma w tym miejscu pomnika. W 2013 roku strona rosyjska zakwestionowała rozmiary projektowanego monumentu.
Spór o pomnik Jana Pawła II, stojący w Ploermel nie dotyczy tylko tego przypadku. Wskazuje na szerszy kontekst debaty o chrześcijańskim dziedzictwie i tradycji w Europie.
„Niedobrze się dzieje, jeśli w polityce pojawiają się sugestie, że spory o miejsce krzyża w przestrzeni publicznej to „bzdura.”
Urzędowy laicyzm Francji obfituje w niespodzianki i sprzeczności. Wniebowstąpienie jest w tym kraju dniem świątecznym wolnym od pracy, ale krzyż na bramie cmentarza może być przyczyną wieloletniej sprawy sądowej. To jeden z przykładów sporów o symbole religijne w tym kraju.
O związku krzyża w przestrzeni publicznej z masakrą na "Wujku" mówił abp Skworc.
Jak przekuwać swoje widzenie aktualnych sporów i kontrowersji w prawdy o charakterze ogólnym? No cóż, można stawiać jednoznaczne diagnozy, a kiedy diagnozy takie stawia filozof, to zdawać się one mogą ogólne z natury jego profesji.
Ponad 26 tys. osób popisało się pod petycją w obronie krzyża na pomniku Jana Pawła II we Francji. Petycja jest skierowana do polityków Parlamentu Europejskiego, jej sygnatariusze sprzeciwiają się usuwaniu krzyża z przestrzeni publicznej oraz wskazują na chrześcijańskie korzenie Europy.
Od ponad 20 lat mieszkańcy Bielska-Białej gromadzą się w święto Podwyższenia Krzyża Świętego 14 września pod Krzyżem Trzeciego Tysiąclecia na wzgórzu Trzy Lipki, z którego rozlega się widok na miasto, by dziękować Bogu za miniony rok i prosić Go o błogosławieństwo na kolejny.
redakcja@radioem.pl tel. 32/ 608-80-40sekretariat@radioem.pl tel. 32/ 251 18 07