10 lat temu, 16 sierpnia 2008 roku, zmarła Anna Świderkówna - filolog klasyczny, papirolog, znawczyni kultury antycznej, w tym pism Starego i Nowego Testamentu, autorka "Rozmów o Biblii".
W ostatniej księdze Biblii nie ma żadnego wyraźnego cytatu ze Starego Testamentu. Jednocześnie właśnie w niej można znaleźć najwięcej odniesień do jego tekstów.
Gdy wczytujemy się w biblijne objawienie, w coraz młodszych księgach Starego Testamentu widzimy narastające przekonanie, że jedyny Bóg nie jest jakimś wielkim samotnikiem; że jest jakąś wspólnotą.
„Oko za oko i ząb za ząb”. Ta prawna zasada, znana w Starym Testamencie i nie tylko, była nie tyle wezwaniem do zemsty, ile raczej wyznaczała granicę domagania się sprawiedliwości.
W Starym Testamencie sny są postrzegane jako akceptowany fenomen ludzkiego istnienia. Sen Jakuba to przeżycie dla niego ważne, związane z Bogiem. Podobnie i Józef przywiązuje do snów wielka wagę.
W Księdze Dziejów Apostolskich zderzają się ze sobą obrazy idealnego życia uczniów Chrystusa, jakie zawiera ta księga Nowego Testamentu, z realizmem bycia chrześcijaninem, który żyje we wrogim mu otoczeniu.
Autor najmłodszej Księgi Starego Testamentu już w dwóch pierwszych rozdziałach wraca do początku, do stworzenia świata i przede wszystkim człowieka: „Śmierci Bóg nie uczynił… Do nieśmiertelności Bóg stworzył człowieka”.
Rzeczownik hebel, tłumaczony tu jako „marność”, występuje w Starym Testamencie 73 razy, z czego ponad połowę w liczącej tylko 12 rozdziałów Księdze Koheleta.
W wypowiedziach postaci Nowego Testamentu imię „Jezus” w większości przypadków łączy się z tytułami, które wskazują na Boską godność tak nazwanego: Pan, Chrystus, Syn Boży.
Co prawda Księga Mądrości Syracha należy do tych w zbiorze Starego Testamentu, które znamy w języku greckim, ale jest właściwie jedyną posiadającą w prologu informację, że została przetłumaczona.
redakcja@radioem.pl tel. 32/ 608-80-40sekretariat@radioem.pl tel. 32/ 251 18 07