107,6 FM

  • seitz
    04.11.2019 14:48
    Albo aktywiści LGBT jak wczoraj podczas protestu w Gdańsku przeciw arcybiskupowi albo grupa bojowników OTUA. Jedno z dwóch bo przecież nie miejscowi parafianie.
    doceń 17
  • Dremor_
    04.11.2019 17:25
    Profanacja jest działaniem celowym, motywowanym niechęcią do danej wiary. Trudno pod to podciągnąć chuligański wybryk, polegający na piciu piwa w przedsionku.
    doceń 22
    • CSOG
      04.11.2019 19:36
      Dlaczego tak szybko piszesz komentarze?
      W definicji profanacja to potraktowanie bez należytego szacunku rzeczy, wartości otoczonych powszechnie czcią. Zbezczeszczenie przedmiotów i miejsc praktyk religijnych jest przypadkiem szczególnym. Ogólniej to również znieważenie przedmiotów i wartości powszechnie szanowanych takich jak miejsce pochówku, godło lub flaga państwowa. Zastanawiam się dlaczego wspomniałeś o warunku celowości czyli zamiarze bezpośrednim, gdzie sprawca ma świadomość i wolę realizacji czynu. Muzułmanie uważają za profanację wejście w butach do meczetu, nawet jeśli nie miałeś świadomości i woli znieważenia w ten sposób ich świętego miejsca. Czy przypadkiem nie pomyliłeś profanacji z sacrilegium – świętokradztwem? Zresztą nie o to chodzi. Dlaczego nie napisałeś kilku słów więcej, co według ciebie mówi popełnienie takiego czynu o osobie która tego dokonała? Czy według ciebie to tylko bezmyślność? Ja uważam, że kryje się tam znacznie więcej ciekawych spostrzeżeń godnych opisania. Podejmiesz się?
      :)
      doceń 10
      • Dremor_
        04.11.2019 21:09
        Bo umiem szybko pisać :) Co do definicji to masz rację, tyle, że ja miałem na myśli kategorie prawne, a nie gramatyczne. Przykład z meczetem jest dobry, jak wejdę w butach przez przypadek, to muzułmanie poczują się urażeni, ale w żaden sposób nie zdołają pociągnąć mnie do odpowiedzialności karnej. Bo nie było intencji profanacji. Co do osób, to nie pisałem nigdzie o bezmyślności, tylko o chuligańskich wybrykach. A co się za tym kryje? Alkohol, brak kultury, stosowanie przemocy. Już to wystarczy, by jednoznacznie negatywnie ocenić to zachowanie. Ale robienie z tego niemalże prześladowania wiary jest już działaniem na wyrost.
        doceń 21
        0
      • CSOG
        05.11.2019 10:41
        Klasyfikację czynów ze względu na ich wagę określa art. 7 KK i motywy sprawcy nie mają tu żadnego znaczenia. Chuligański charakter czynu zwiększa wymiar kary przewidzianej za sam czyn o połowę podstawy, czyli stanowi okoliczność obciążającą [wbrew pozorom nasz drogi Dremorku] i przewiduje to art. 57§1kk, natomiast art.69§4 zaostrza warunki możliwości zawieszenia kary orzeczonej za czyn o takim charakterze, i to również przemawia za obciążającym charakterem przesłanki.
        Więc jeśli szukałeś okoliczności łagodzącej to raczej nie chuligański charakter czynu.
        Kiepski z ciebie dyskutant, a adwokat czy prawnik jeszcze gorszy. Miałem płonną nadzieję na lepsze odczytywanie przez ciebie intuicji interlokutora. W pytaniu o szybkość zapisu myśli, zawarta była troska o zbyta daleką rozbieżność pomiędzy zdolnościami manualnymi i nienadążającą za tą manualną zdolnością, umiejętność formułowania trafnych i sensownych myśli podlegających zapisowi i publikacji.
        Jeżeli zaś chodzi o moralną, psychologiczną, społeczną analizę i ocenę przyczynków do zachowań chuligańskich, to byłoby chyba nadużyciem rozpatrywanie tego na co się zdobyłeś w charakterze poziomu. Nie chcąc ubliżać zdolnym gimnazjalistom (znikającym z horyzontu obecnej rzeczywistości), jak wierzę, wielu z nich stać na więcej.
        :)
        doceń 2
        0
      • CSOG
        05.11.2019 11:17
        Okej, pomieszałeś prawnicze pojęcia, bo nie masz o nich pojęcia, Okej. W dużym uproszczeniu to właśnie wymiar kary określa czy czyn jest zbrodnią czy występkiem. A występek jako taki może mieć charakter chuligański. Po co więc było pisać że profanacja jest działaniem celowym i należy się domyślać, że miałeś na myśli 'umyślność", która jest właśnie warunkiem koniecznym do zakwalifikowania czynu w świetle art.115§ 21. Jest więc dokładnie odwrotnie niż piszesz. Profanacja nie wymaga umyślności w zamiarze bezpośrednim lub ewentualnym a chuligański charakter tej umyślności wymaga. Zostawmy to.
        doceń 2
        0
      • CSOG
        05.11.2019 11:31
        Kilka słów o narracji
        Ja potrafię przyznać, jeśli w jakiejś kwestii zgadzam się lub zgadzam się częściwo, ze swoim rozmówcą lub myślę w podobny sposób. A w kwestii upubliczniania niewłaściwych zachowań i rozpowszechniania niewłaściwych wzorców, chyba mamy zbliżone stanowisko. Jeżeli zaś chodzi o politykę wizerunkową, cóż … Prawdopodobnie, a przynajmniej tak to widzę, chrześcijaństwo zaczerpnęło z judaizmu i od hebrajczyków strategię budowania swojej pozycji na martyrologii. Patrząc zaś na judaizm i hebrajczyków to nie wychodzą na tym wcale źle, niezależnie od tego co ja o tym myślę. Po za tym przyglądając się metodom, sposobom i środkom jakich używa się w walce przeciwko Kościołowi, ten środek obrony Kościoła wcale nie wygląda od strony moralnej najgorzej.
        :)
        doceń 2
        0
    • pogodzona
      04.11.2019 21:22
      Czy chuligański wybryk nie może być równocześnie profanacją? ... A takie zachowania, jak opisane, bez wątpienia zmierzają wyłącznie do wyrażenia niechęci, by nie rzec - pogardy, dla miejsca, w którym są dokonywane...
      doceń 23
      • Dremor_
        04.11.2019 21:50
        Nie może, kwestia klasyfikacji czynu. To jest albo-albo.
        doceń 16
        0
      • CSOG
        05.11.2019 11:00
        POGODZONA- :) niewłaściwie sformułowane pytanie. Można zapytać czy profanacja jest zbrodnią czy występkiem. Jak napisałem wyżej klasyfikację czynów ze względu na ich wagę określa art. 7 KK. Znieważenie (profanacja) jest występkiem i może mieć motyw i charakter chuligańskiego wybryku. O tym czy czyn jest zbrodnią czy występkiem nie decydują podmiot, strona przedmiotowa, strona podmiotowa i przedmiot ochrony tylko sankcja czyli wysokość kary przewidziana dla danego czynu.A przechodząc do konkluzji Profanacja ujęta w art. 196kk może spełniać lub też nie motyw i modus operandi określone art 115§21
        doceń 2
        0
  • CSOG
    05.11.2019 12:26
    Zachowania
    Za naszymi sposobami określonego zachowania się, najczęściej usytuowanych jest zazwyczaj ( a raczej zawsze) bardzo bogate spectrum naszej osobowości, naszej historii życia, doznanych przeżyć, przeżytych uczuć; również myśli zapożyczonych i własnych. Za określonym zachowaniem stoi cała gama zjawisk psychologicznych, socjologicznych. Szkoda i darmo czasu na rozpisywanie się o tej głębi i jej szczegółach. W skrócie tam za naszym zachowaniem jesteśmy my. Człowiek z całą pełnią swojego bogactwa i biedy równocześnie. Profanacja i chuligaństwo mają pewną wspólną cechę szczególną. Jest to wyraz braku szacunku. Ten wyraz braku szacunku często jest równocześnie wyrazem bezsilności. Nie mogę nic zrobić określonemu państwu lub narodowi więc spalę, zniszczę lub inaczej okaże brak szacunku i pogardę dla symbolu tego państwa i narodu. Jestem bezsilny wobec drugiego człowieka, nie jestem zdolny do miłości, więc wyrażę siebie w pogardzie dla niego, jego matki lub czegokolwiek co stanowi dla niego jakąkolwiek wartość. Wyrażanie braku szacunku to lustrzane odbicie wielkiej, nieprzebranej głębi biedy ludzkiej. Ludzkiego zatracenia w niezdolności do miłości. To bieda największa z możliwych. Do takiej właśnie biedy zaglądał często Jezus szukając często jedynie drobnych w postaci pytania „czy chcesz”? Czy chcesz znaleźć w sobie zdolność do miłości? Bo jeżeli chcesz, mówi Jezus do każdego zatraceńca, to ja ci pomogę, dam siłę i moc żeby tą miłość znaleźć. Tylko przyjdź do mnie. Tylko chciej mnie. Chciej miłości. Bieda tych którzy nie potrafią chcieć miłości jest najgłębsza. I najtrudniejsza do uleczenia. Ubolewam nad aktami profanacji i znieważania czegokolwiek, co drugiemu bliskie. Nie dlatego że godzą w wartość mi bliską. Znieważenie budowli o przeznaczeniu sakralnym nie boli mnie. Zapewne nie boli też Jezusa. Jednak boli mnie, a Jezusa pewnie jeszcze bardziej, ta ogromna bieda człowieka, niezdolnego do miłości i szacunku dla drugiego.
    doceń 1
Komentowanie dostępne jest tylko dla .

Ze względów bezpieczeństwa, kiedy korzystasz z możliwości napisania komentarza lub dodania intencji, w logach systemowych zapisuje się Twoje IP. Mają do niego dostęp wyłącznie uprawnieni administratorzy systemu. Administratorem Twoich danych jest Instytut Gość Media, z siedzibą w Katowicach 40-042, ul. Wita Stwosza 11. Szanujemy Twoje dane i chronimy je. Szczegółowe informacje na ten temat oraz i prawa, jakie Ci przysługują, opisaliśmy w Polityce prywatności.

Reklama

Zapisane na później

Pobieranie listy